Back on track

14 dagar tog det att bli av med förkylningen men nu äntligen har den släppt och jag har kommit igång med träningen igen. Vinterträningen. Det innebär bland annat intervaller på löparbanan inomhus på Bosön! Veckans bästa och värsta pass. Så jobbigt och så skönt efteråt. Första Bosönträningen för mig var igår. Det är alltid tufft att komma dit efter att inte varit där på flera månader, och det är alltid tufft att köra första intervallpasset efter två veckors sjukdom, oavsett underlag. Så kombinationen första träningen på Bosön och första intervallerna efter förkylningen var kanske inte det roligaste passet jag haft. Men jag vet att det kommer kännas bättre under vintern, förhoppningsvis redan till nästa tisdag.

Vinterträning innebär också bland annat fler långpass och mer styrka. På grund av mina förkylningar under hösten blev det ett uppehåll på två månader med styrka. Man kan säga att det känns efter första styrkepasset i måndags. A lot! Men träningsvärk är njutbart, om det inte stör den andra träningen för mycket, det är skönt att känna att man tagit i och att kroppen fått jobba ordentligt. Det är lite jobbigt att inte kunna sätta på sig strumporna på morgonen bara.

Utvärderingen av 2013 är gjord och målen och planen för 2014 är satt. Det är skönt att få summera upp ett år, se på det med andra ögon än de man ser med  under året, mitt i glödande tävlingssäsong. Det är för mig lätt att vara lite hård mot mig själv när det inte går som jag vill på tävlingarna, då är det väldigt bra att göra en ordentlig utvärdering och se vilka framsteg jag faktiskt gjort under året, vilka mål jag har nått och vad jag vill förbättra till nästa säsong. Det är också viktigt för mig att ha uppsatta mål, så att jag kan ha dem i tanken när det är mörkt och blött och jobbigt att komma ut på träningen eller under slutspurten på ett intervallpass så att jag kan drömma mig bort, hitta motivation och trycka ut det där lilla extra.