O-ringen

Fem dagars tävlande i Borås är gjorda och det är en härlig trötthetskänsla i hela kroppen. Årets O-ringen blev en tuff historia, men väldigt kul med både bra tävlingar och roligt däremellan, även om vädret helt klart inte var det bästa för en vecka i juli. Jag var ganska osäker på formen när jag åkte ner till Borås för en vecka sedan. Det hade blivit tre veckors bra träning men efter förkylningen före sprint SM har jag inte riktigt känt mig i samma form som tidigare under våren. Jag tror också att jag omedvetet satte en lite större press på mig själv resultat- och prestationsmässigt inför årets O-ringen pga de fina resultaten under våren och jag ville visa för mig själv att jag kunde fortsätta hålla den höga nivån, både fysiskt och tekniskt.

Första och andra etappen var två tuffa långdistanser. Etapp 1 med mycket orientering och etapp 2 lite enklare och mer löpbetonat men fortfarande med mjukt och tungt underlag som snabbt sög energin ur benen. Jag märkte en stor skillnad på känslan i kroppen mot vårens tävlingar och fick flera gånger börja gå i backarna vilket jag i princip helt sluppit under våren. Den riktigt högsta farten fanns inte där längre, åtminstone upplevde jag det så i den här tunga terrängen. Så det var skönt att ändå se att mina lopp de två första dagarna räckte till 10de och 7e plats, 6-7 minuter efter täten per dag. Gjorde helt okej lopp tekniskt båda dagarna. Inga kontrollmissar och är nöjd med de flesta av vägvalen men har tappat på några vägval och var ibland slarvig med riktningen, framförallt i början på första etappen. Energin, och med den den mentala känslan och inställningen, gick ganska mycket upp och ner under de här två loppen. Efter vätskekontrollerna kunde det kännas bra under 10-15 minuter för att sedan hamna i en svacka igen och ha svårt att fokusera och tänka positivt och vara offensiv. Som tur var hade vi ganska tätt mellan vätskan så med påfyllning av sportdryck vid alla tillfällen jag kunde få klarade jag mig igenom loppen utan någon total vägg, men det kändes nära vid ett par tillfällen.

Sträcktider etapp 1, långdistans
Sträcktider etapp 2, långdistans

IMG_4111
Etapp 1, långdistans
IMG_4112
Etapp 2, långdistans
DSC_5813
Riktigt trött efter målgång! Foto: O-ringen

Min analys efter de två första dagarna var att jag ändå hade kvar farten från i våras i kroppen men att tävlingsuppehållet och kanske framförallt tiden sedan en ordentlig grundträningsperiod med mycket långpass var för lång efter hela vårsäsongens tävlingsperiod och att kroppen därför inte riktigt orkade hålla tävlingsfart över 80 minuter. Jag har heller inte sprungit i så här tungsprungen terräng på länge vilket såklart är något man måste träna på för att bli bättre på. Så det två första dagarna blev riktigt bra lopp för att hitta tillbaka till tävlingsfarten och flytet i orienteringen.

Tredje dagen var det sprint för elitklasserna. En kul och klurig bana i Borås centrum med ordentligt utmanande orientering i början och lite mer löpning mot slutet. Jag blev verkligen ställd på flera av sträckorna i början och gjorde ett större fel till 6an och fick spring runt ett extra hus i onödan. Tidstappet blev runt 20s men i övrigt var det ett bra sprintlopp och just på O-ringen handlar sprinten mest om att göra ett stabilt lopp för mig, placeringen är inte lika viktigt. Jag hade kul och det brukar vara ett bra betyg på både min form och banan när det gäller sprint. Extra roligt med all publik som verkligen höjer stämningen under loppet.

Sträcktider etapp 3, sprint

IMG_4130
Etapp 3, sprint
IMG_4135
Foto: Martin Ericson

Efter sprinten var det vilodag, som mest kändes som den gjorde mig tröttare men jag tror ändå att kroppen tyckte det var en bra idé inför avslutningen på tävlingsveckan som bestod av en medeldistans och den avslutande långdistansen med jaktstart.

Fjärde etappens medeldistans var en bra och tekniskt utmanande banan med många kortsträckor och riktningsändringar. Terrängen var betydligt mer stenig i botten och sikten och löphastigheten oftast begränsad av den täta skogen. Så min upplevelse under banan var inte alls att det gick särskilt fort men jag försökte pressa på även om stenarna var hala och besvärliga och jag svor en del över den nedsatta framkomligheten. Tekniskt hade jag ett skönt flyt och trots att jag mest ville hålla blicken på marken för att inte snava över stenarna tvingade jag mig att läsa kartan ofta och jag fick kontrollerna direkt och som jag ville. Trots lite besvärlig terräng och delvis ganska svåra kontroller som höll nere farten var jag ordentligt trött ganska tidigt på banan och jag tror även den intensiva fokuseringen som krävdes första halvan av banan påverkade mig mer än vanligt såhär efter tre dagars tuffa tävlingar. Beslutsförmågan var märkbart sämre mot slutet av banan och till 13de kontrollen har jag inte gjort en bra plan utan tagit ett för snabbt beslut att gå på den vänstra övergången. På den sträckan tappade jag drygt 40s och också ledningen på etappen. Orkade hålla ihop loppet bra och ledde när jag gick i mål och blev tillslut 4a på etappen, 36s efter Hausken och bara 6s från 3e platsen. Så nära, men ändå häftigt att se hur lite som saknas för en etappseger.

Sträcktider etapp 4, medeldistans

IMG_4138
Etapp 4, medeldistans
DSC_6751
Målgång på etapp 4. Foto: O-ringen
IMG_4142
Intervju efter målgång medan jag fortfarande har ledningen i mål och bästa tid till radion (kontroll 11) när alla passerat. Fin känsla! Foto: O-ringen

Härligt att få göra ett riktigt bra lopp och med en så fin slutplacering. Bra extra kick inför sista etappens jaktstart och i totalen låg jag nu 7a med runt 2.30 min upp till Helena på 6e platsen och 3 minuter ner till löparna bakom. Jaktstart är alltid speciellt och den mentalt tuffa upplevelsen under Swedish League finalen i våras gjorde inte saken bättre utan nervositeten var rätt hög inför långdistansen på etapp 5. Jag visste dessutom att det skulle bli tufft fysiskt med mycket stigning i början. Tanken på att behöva spurta var inte så lockande så jag var glad över den lucka jag hade till löparna framför och bakom och hoppades på att få springa själv hela banan. Det blev en kamp mot terrängen, tröttheten och de negativa tankarna och de besvärliga vägvalen och bördiga terrängen hjälpe inte direkt till att göra det enklare för mig den här dagen. Jag fick inte alls något bra flyt eller framförhållning utan sprang hackigt och fastnade i flera av passagerna. Det blev inga kontrollmissar men jag trodde ändå att jag skulle bli ifattsprungen pga de dåligt genomförda sträckorna och tröttheten jag kände gjorde det svårt att vända tankarna och försöka kämpa. Så mycket man hinner tänka under en långdistans, och så viktigt det är att ha rätt tankar. När jag mötte Alva på en stig på väg mot kontroll 12 blev jag lite mer taggad och vid 16de var jag ifatt Helena som läst fel på kontrollpunkten och tappat ett par minuter där. Vi låg sedan ihop de avslutande sluttningskontrollerna utför mot arenan och farten trissades upp. Efter lite utförslöpning kändes det som om jag kunde ha lite energi kvar till en spurt men efter en stark avslutning av Helena ner för sista kanten kunde jag aldrig täppa avståndet på asfaltsinlöpningen mot Borås Arena utan gick i mål några sekunder efter henne, som 7a. Skönt att ha det sista jobbiga gjort och nöjd att jag höll ihop loppet bra både tekniskt och mentalt, trots lite svajigt ute i skogen och att jag höll min placering. När jag klarade mitt mål att komma topp 20 förra året hade jag nog inte kunnat tro att jag skulle bli 7a bara ett år senare. Häftigt och också skönt att jag kunde visa för mig själv att farten och tekniken jag haft i vår inte var något tillfälligt, trots en fysiskt lite sämre känsla nu. Och även om sista etappen kändes riktigt tung och flytet inte riktigt fanns där blev jag 5a på etappen.

Sträcktider etapp 5, långdistans

IMG_4173
Etapp 5, långdistans och jaktstart
IMG_0141
Försöker spurta med de krafter som finns kvar att ge efter fem tuffa tävlingar.
IMG_4149
Trötta men nöjda Lidingötjejer. 3-3 gav statistiken efter fem dagar, om man frågar mig 🙂
IMG_4148
Topp 10 i D21 Elit.
IMG_0137
Bra och god energi efter hårda tävlingar.

En bra vecka med fem tuffa men roliga tävlingar som gett massor av motivation till sommarens träning och höstens mål!

Vill du se mer från O-ringen är dessa fem korta filmer från veckans etapper kul: O-ringen TV


Toppfoto: Etapp 4. Foto: Peter Holgersson