Träningsveckan

Sista dagen av lägret i Idre blev en (säkert välbehövlig) vilodag. Egentligen inte för att kroppen kändes sliten utan för att jag hade en ganska så besvärlig tandvärk (!). Har vad jag kan minnas aldrig haft ont i en tand, mer än lite känningar när visdomständerna vill upp. Nu var det svårt att både äta och prata och under bussresan hem försökte jag att hålla munnen stängd så mycket som möjligt för att inte ha för ont. Så det blev ett akutbesök hos tandläkaren på måndagen och jag fick bukt med problemet i visdomstanden som skapade tandvärken. Så under tisdagen kändes det bättre och på onsdag eftermiddag vågade jag mig på ett lugnt träningspass igen. Man ska vara försiktig när det gäller tänder och träning har jag hört. Något med att det är samma bakterier i munnen som de som kan sätta sig på hjärtat. Ingen expert på sånt där men ett råd som lät värt att lyssna på. Efter 18+timmars veckan i Idre var det ändå dags för en återhämtningsvecka och lite extra vila de två första dagarna gjorde inget. Men det är verkligen tydligt hur fort jag blir seg i kroppen av att vila helt. Onsdagens löpning var med riktigt tunga ben. Men det gick över relativt snabbt och de inplanerade tröskelintervallerna på löpbandet på fredagsförmiddagen kändes bra. För att få lite mental stimulans på löpbandet tog jag med mig några kartor från Tjeckien med ordentlig kontinental terräng och vägvalsutmaningar. Bra sätt för mig att mobilisera krafterna och motivationen på ett intervallpass på löpband. Nu kunde jag föreställa mig de tuffa backarna och bli peppad på att ta i ännu hårdare, samtidigt som jag fick bra problemlösningsträning i och med vägvalen. Den här typen av terräng är inte något jag är väldigt van vid, så det krävs lite förberedelser om jag ska springa världscup och EM i den här terrängtypen i vår. Det här var ett bra tillfälle för sådan träning.

IMG_8282

Även lördagen blev ett pass med lite kontinentalterräng-fokus. Ett distanspass på 15-Xtreme spåret i Ursvik. Fint spår som går på lite mindre stigar än milen och de andra spåren och som är lagt för att samla ihop en del backar. De 200 höjdmetrarna jag fick på mina 17km är kanske inte så mycket till kontinentalterräng men här hemma måste man aktivt välja backarna för att få några och det är i alla fall inga flacka backar, korta men branta för det mesta.

IMG_8300

Så var återhämtningsveckan över och första distansveckan i nästa block inleddes med 3000m och 300m tester på Bosön den 1 februari. Jag hade innan svårt att veta riktigt vilken fart jag skulle sikta på. Jag har inte haft lika många pass som vanligt vid den här tiden på året på bana och jag har inte kört så många högpass där jag kunnat mäta mig med andra eller jämföra tider mot mig själv. Jag förväntar mig inte att vara i någon vidare form just nu mitt i grundträningen, men tyckte att det var svårare än vanligt att bedöma hur fort jag trodde att jag skulle kunna springa. Jag bestämde tillslut att sikta in mig på 11.15, 5s över pb. Första kilometern gick lite snabbare än tänkt, men bara runt 1s per varv, och jag kände att det var en fart jag borde kunna hålla. Andra kilometern var tuffare och jag började hamna lite efter i tiderna men tyckte ändå jag höll mig ganska bra enligt planen. Sista kilometern är alltid tuff på ett 3000m test och nu började andningen göra sig påmind. Benen kändes fortsatt ganska starka men ett problem som är ganska vanligt för mig inne på Bosön är att det blir det tyngre med andningen och min astma när det är mycket folk. Så sista kilometern klarade jag inte riktigt att hålla tiderna och sluttiden blev 11.30. Helt ok och mest är jag nöjd med att jag genomförde testet bra, tog inte helt slut alldeles för tidigt och hade heller inga krafter kvar utan tog ut det sista på de allra sista varven. Inte en tid jag vill ha senare in mot tävlingsperioden men med mycket träning i kroppen och mindre erfarenhet vid bana än vanligt är den godkänd. 300m testet var det andra jag gjort och där blev det en förbättring med dryga 2s. Så jag verkar i alla fall ha blivit lite bättre på att springa riktigt fort på kortare distanser, som jag faktiskt gjort några fler gånger än vanligt på intervallpassen nu i vinter.

IMG_8303

IMG_8304
I väntan på att ta laktatvärden efter de två testloppen.

Men jag har också varit ute i skogen och sprungit i veckan, den här gången med att hänga ut kontroller till veckans nattcup som jag var ansvarig för. Fint pass på barmark på tisdagen och sista kontrollerna på onsdag morgon när det tyvärr kommit lite snö under natten och pudrat marken. Och även om det kanske var lite väl mycket fördel att vara både banläggare och kontrollutsättare så ville jag inte missa chansen till en bra högintensiv träning i skog så jag sprang också nattcupen i går kväll. Ett riktigt bra pass, med skön flytkänsla in mot kontrollerna eftersom jag hade varit där innan, men det krävdes absolut att jag skärpte mig och var fokuserad. De flesta kontrollerna hade jag satt ut från ett annat håll, och på dagen. Men den extra säkerhetskänslan gjorde att jag kunde ha hög fart hela vägen in mot kontrollerna och det blev därför ett hårt och bra pass. Temat backe fanns med även på nattcupen då jag hade lagt en specialkontroll uppe på Väsjöbacken för att efterlikna Mördarbacken i Falun till 10Mila. Tyvärr blev det inte helt som tänkt från början då slalombacken var igång och hade en del staket utsatta längs pisterna, så det blev inte riktigt ända upp på toppen men en bra stigning ändå mellan kontroll 4 och 5.

DCIM100GOPROGOPR8726.
Det fanns några ställen med fin utsikt längs banan, här en av kontrollerna på långa banan med utsikt över Edsviken.
2016-02-03 Nattcup #5 Mördarbacken Special
Korta banan och mina vägval.
IMG_8043 - version 2
Bild från ett lite snöigare Stockholm på Mila by Night för knappt en månad sedan. Foto: Thomas Furuheim

Så har den senaste veckan sett ut träningsmässigt för mig. Nu är sista passet i Sverige avklarat och i morgon åker jag med klubben till Portugal för 10 dagar barmarksläger. Det ser jag verkligen fram emot, speciellt som det nu har blivit lite kallare här hemma igen och både halt och vitt på marken. Ska bli kul med mycket teknikträning under en dryg veckas tid för att slipa lite på detaljerna i orienteringen.