EM medel & stafett

Efter långdistansen var det både behövligt och skönt med en vilodag. Jag var ute på en kort jogg på förmiddagen och eftermiddagen spenderades till största delen sittandes i sängen med lite analys av långdistansen och uppstart av förberedelserna inför det väntande medelkvalet på torsdagen. På kvällen var det medaljceremoni för långdistansen och vi sjöng Svenska nationalsången i kör för Tove som tagit guldet och i herrklassen fick Martin sin bronsmedalj och även Fredrik var på podiet.

Benen kändes inte helt återhämtade på torsdagsmorgonen men kvalet startade inte förrän kl 15 så det fanns några timmar till att försöka få dem att vakna till liv igen efter tisdagens styrkeprövning i de Tjeckiska mördarbackarna. Eftermiddagstävlingar är alltid lite speciella eftersom rutinerna inte ser lika dana ut som vid en morgontävling. När ska man äta, och vad, inte för mycket för nära inpå men jag vill heller inte var hungrig när jag springer. Frukost funkar bäst så idag blev det en andra frukost till lunch innan det var dags att åka ut till karantänen.

Efter en 2km lång transport med 185m stigning till start, som jag för det mesta gick för att spara så mycket som möjligt av kraften i låren, kändes det bättre i benen och låren började bli lite mjukare igen. Våra gissningar på bansträckning under kvällen före verkade stämma bra och vi startade uppe på toppen av berget vilket innebar mestadels utför på den 3,3km långa kvalbanan.

Rätt in i grönområdet och tre korta kontroller. Jag tog det riktigt lugnt och kom in i orienteringen bra. Skönt med lite kort stiglöpning till 4an för att få upp lite fart men sedan gällde det att dra ner på farten igen och orientera noggrant. Det blev en liten sväng på 5an när jag valde att gå ner i sluttningen precis innan kontrollen i stället för upp, men jag fick den ganska snabbt och påverkades inte så mycket av misstaget utan kunde fortsätta orientera lugnt och metodiskt. Flera kluriga sträckor följde med varierande sikt och löpbarhet vilket gjorde att man hela tiden var tvungen att ha fullt fokus på kartan. Att banan mestadels gick utför skapade också en utmaning i att inte springa för fort utan våga bromsa in när tekniken krävde det. Ett lugnt och stabilt kval utan större misstag och med en del energi till övers för morgondagens final. Riktigt kul orientering hela banan och till skillnad från långdistansen var det här ett lopp som krävde fullt fokus på orienteringen precis hela tiden, men lite mindre fysiskt utmanande.

Resultat medel kval heat B

2016-05-26 EOC Tjeckien Middle Q Women B
Medel kval, heat B
IMG_0257
Foto: orienteering.lt
DSC_0490
Foto: Anna Auermüllerová

Till skillnad från långdistansen, där kval och final gick i samma skog (men i olika områden), gick medelkvalet och finalen på helt skilda platser. Så efter kvalet var det dags för nya förberedelser till finalen och ytterligare en ny terrängtyp. Lite mer stenigt i marken och en bana med lite mer stigning, fast fortfarande relativt lite jämfört med backarna på långdistansen.

Även här krävdes noggrann orientering direkt från start och de inledande kortkontrollerna var riktigt luriga med både dålig sikt och det svårlöpta, steniga underlaget som näst intill krävde att jag stannade upp för att hinna med att läsa kartan. Jag såg direkt att första kontrollen skulle bli svår men vågade stanna till och göra en plan. Fick stenarna i sluttningen halvvägs på sträckan men blir lite tveksam när jag går in i ringen för att jag inte riktigt får ihop vegetationsredovisningen. Kommer fram till blockterrängen precis framför min sten men har inte riktigt den där distinkta attityden utan är lite tveksam. Möter då tjejen som startade 2 minuter före mig och kan inte låta bli att påverkas av att hon kommer från det håll där jag trott att kontrollen skulle sitta, men hon verkar inte ha tagit den och jag börjar leta efter ett alternativ. Tror att jag hamnat vid stenarna lite högre upp i sluttningen och drar neråt. Stenar och grönt och det tar lång tid att bara ta sig några få meter i den besvärliga terrängen. Det blir tätare och mer snår och jag förstår att jag måste vara i grönområdet och för långt ner. Vänder tillbaka upp och inser att kontrollen måste sitta bakom stenen jag var på väg mot innan min uppmärksamhet i stället riktades mot löparen som startat före mig och kommit från det hållet utan att se den. Tycker inte att missen är så stor men tydligen har tiden runnit iväg i det svårframkomliga området och Ida Bobach som startade 2 minuter efter mig kommer ikapp just som jag får 1an.

Trots misstaget och att jag blivit ikappsprungen redan till första kontrollen kommer jag in i orienteringen bra efter det och jag känner mig stark. Klarar av att orientera fokuserat även om vi nu är tre löpare som springer lite olika stråk men för det mesta är samlade vid de kommande kontrollerna. Jag litar på mitt eget och till 11an blir Ida lite tveksam och jag får den med en liten lucka, som sedan blir lite större på väg till 12an och efter det springer jag själv. Skogen skiftar karaktär från svårlöpt och dålig sikt till snabblöpt och öppet på väg mot 13e kontrollen. Jag känner mig pigg så jag drar på och utnyttjar att det går att se långt och därmed också springa snabbare. Så kommer tre lite kortare sträckor i grönområde med mer orientering igen och jag märker att Ida närmar sig igen. Men jag kan ligga på bra och hon kommer inte helt ikapp förrän jag stämplat vid näst sista kontrollen och det bara är spurten över ängen kvar.

Riktigt skönt med ett bra tekniskt lopp, ja förutom den där irriterande missen på första kontrollen. Men efter det har jag orienterat precis så som jag velat, noggrant och med tempoväxlingar i farten där det har gått. Fokus på mitt hela vägen, även om jag haft löpare omkring mig till och från under banan och trots missen är jag nöjd med att ha behållit lugnet och fortsatt kämpat. Det räckte till en 20de plats, men med tydlig chans på topp 10 utan min 2 minuters bom på första kontrollen. Såklart tråkigt med den, men jag kan ändå inte låta bli att vara nöjd och stolt över mitt lopp. Ett näst intill perfekt lopp på det mästerskap som jag satsat mot under hela vintern, nästa gång gör jag även den där sista procenten rätt!

Resultat medeldistans A-final

2016-05-27 EOC Tjeckien Middle Final
Medeldistansfinalen

Efter medeldistansen fick jag besked om att jag var uttagen att springa andra sträckan i Sverige lag 2 ihop med Lilian och Alva på stafetten. Så grymt kul att få springa stafett för Sverige på ett mästerskap! Ett femte tufft lopp på sex dagar visste jag skulle kräva lite extra laddning både fysiskt och mentalt, men att springa med ett lag ger den där extra boosten som behövdes för att kunna pressa ur det sista på det här mästerskapet. Det var varmt och det skulle bli lite backar men jag litade på att jag kunde den här terrängen nu efter mitt stabila lopp på medelfinalen och hade en bra känsla före start.

Lilian sprang ett stabilt och riktigt bra lopp på första sträckan och skickade ut mig som 11a, 1.55 efter täten. Med en hel del gafflingar var det svårt att veta hur jag låg till under loppet men jag plockade mina kontroller bra hela vägen och gjorde ett bra och säkert lopp. Var ordentligt trött vid varvningen när det blev lite mer löpning och solen gassade på men det var en kort sista slinga och jag kunde hålla ihop det bra och avancera ytterligare några placeringar innan växlingen till Alva som fick gå ut som 8a på sista sträckan, 2.23 efter täten. Det blev en spännande väntan efter målgång eftersom vårt förstalag, med Tove på sista sträckan, låg med i täten och kämpade och det hela slutade i en tight spurt där Finland tog hem guldet och Lina, Emma och Tove fick silver! Alva gjorde ett bra lopp och kämpade sig till en 7e plats för oss!

Superkul med stafett och inspirerande få springa med alla de grymma svenska tjejerna! Och jag hade andra bästa sträcktid av alla på min sträcka! Bra avslut på en fantastisk vecka!

Resultat stafett

2016-05-28 EOC Tjeckien stafett str2
Stafetten med alla gafflingar. (Min GPS har lagt av på väg till k13 men är tillbaka igen vid tredje sista).
IMG_0263
Foto: Stina Loman, Skogssport

Toppfoto: Orienteering.lt

Publicerat av

Anna Bachman

Naturälskande livsnjutare som 2019 avslutat sin elitidrottssatsning inom orientering

Lämna en kommentar