Kick Off och testperiod

Första månaden av det nya träningsåret har passerat och jag har hunnit trappa upp träningen till den mängd jag vill kunna hålla under vintern. Jag har hunnit igenom en cykel av min periodisering och efter det var det dags för årets första runda med tester. Under en femdagarsperiod har jag kört tre tillfällen med tester på löpbandet i labbet på Bosön. Det började med den vanliga omgången laktat- och maxVO2-tester, men redan här kom det in något nytt och jag fick efter mitt maxtest avsluta med 2 maxspurter på 17 km/h och 3% lutning. Tufft att springa tills man inte klarar mer tre gånger efter varandra inom 20 minuter. Men det blev riktigt bra tester och värdena visade på en hög och fin utgångsnivå för vinterträningen. Nästa test var ett 1500m test på löpband som gjordes två respektive 5 dagar efter maxtestet. Ett ganska kort test och lite mer lindrigt att springa en förutbestämd sträcka än att springa tills man inte klarar mer, för det finns ju alltid lite till att pressa ur kroppen. Svårigheten här var att anpassa farten så att det gick så fort som möjligt men heller inte för snabbt så att man inte går i mål eller måste sakta ner massa på slutet. Alla testerna utfördes med mask för att kunna mäta syreupptaget och blodprover för laktatvärdena. Väldigt tacksam för att ha en så bra testmiljö på Bosön att kunna använda mig av och göra kontinuerliga tester för att mäta min utveckling.

Under helgen hade vi också Kick Off och årsfest med Lidingö. Alltid lika kul, inspirerande och lärorikt att utvärdera året som varit och göra upp en gemensam plan för kommande säsong. 2016 har varit ett superbra år för oss tjejer (och för killarna också såklart!) på stafetterna och vi har verkligen tagit ett kliv och närmat oss toppen. Nu är vi än mer motiverade till att ta oss ända fram och vi är många som kommer att hjälpas åt och pusha varandra under vintern för att tillsammans nå dit och det känns så fantastiskt kul och motiverande! Stafetterna ihop med Lidingö är en viktig del även i min individuella satsning och den glädjen och gemenskapen som stafetterna skapar i klubben är viktig att ta tillvara på.

IMG_0550
Våra 5 lag på Jukola 2016!

Publicerat av

Anna Bachman

Naturälskande livsnjutare som 2019 avslutat sin elitidrottssatsning inom orientering

En tanke på “Kick Off och testperiod”

Lämna en kommentar